Databeskyttelse
Det er vigtigt at have styr på, hvordan den information, I sidder med, skal håndteres. Fortrolig information forbliver kun fortrolig, hvis I behandler den herefter. Derfor er det vigtigt for medarbejdere at vide, hvordan information, data og IT-udstyr skal behandles.
Hvordan klassificerer I f.eks. offentlig, intern og fortrolig information? Hvilke systemer bruger I til lagring og deling af dokumenter? Hvad skal medarbejderne gøre, når de skal skifte IT-udstyr?
Vi modtager højst sandsynligt alle sammen uønskede mails og spam i vores indbakke i mere eller mindre grad. Har jeres medarbejdere helt styr på, hvordan de skal håndtere uønskede mails?
Hackerne bliver kun mere og mere udspekulerede, og i de senere år har vi hørt om de såkaldte CEO frauds. Her udgiver hackerne sig for at være direktør i virksomheden, der beder en medarbejder om hjælp til at få overført penge. Hvad skal jeres medarbejdere gøre, hvis de bliver hacket eller udsat for ransomware? Hvordan skal fortrolige informationer i mails håndteres?
Mobile enheder
Hvad skal medarbejderne være opmærksomme på i forhold til deres mobile enheder såsom smartphones, tablets og laptops?
Der er nogle andre forholdsregler, man skal tage, når man benytter arbejdsrelaterede mobile enheder. Modsat den stationære computer, der befinder sig forsvarligt på arbejdspladsen og er tilkoblet virksomhedens sikre WiFi, så er der faldgrupper som usikkert WiFi spots, tyveri, m.m., som man skal være opmærksom på, når man bevæger sig udenfor arbejdspladsen.
Passwords
Det er ikke sikkert, at virksomhedsledere og chefer blander sig i medarbejdernes password – det er selvfølgelig fortroligt. Men det er måske alligevel en god idé at minde medarbejderne om nogle forholdsregler, når det kommer til brugen af passwords. F.eks. at man ikke skal bruge det samme password flere steder.
Samtidig kan man give sine medarbejdere nogle gode værktøjer til at opbygge og huske et sikkert password.
Phishing
Phishing er en metode hvor IT-kriminelle anvender e-mails, SMS’er, falske hjemmesider eller andre typer af beskeder til at narre værdifulde oplysninger fra virksomheder eller privatpersoner. Phishingbeskeder indeholder ofte links eller vedhæftede filer, som afsenderen forsøger at få dig til at åbne. Hvis du klikker på et falsk link og indtaster dit brugernavn og password, bliver de synlige for de IT-kriminelle. Oplysninger som kan anvendes til at få adgang til et system som f.eks. HR-, CRM- eller økonomisystemer. I kurser lærer I om de forskellige former for phishing og ransomware, og hvad I skal være opmærksomme på i disse tilfælde.
Vil du gerne vide mere om mulighederne ved at kombinere e-learning og IT-sikkerhed?
Det er altid muligt at få en gratis demo af vores Learning Management System.
Vi er specialister i digital læring, og vi kan altid skræddersy en løsning, der passer præcis til jeres behov.